De slabakkende luxemarkt treft ook het Britse icoon Burberry: de winst keldert door tegenvallende verkopen in de VS en China. Beterschap is niet meteen in zicht.
Zwakke vooruitzichten
In januari had Burberry al een winstwaarschuwing uitgestuurd, en de cijfers over het afgelopen boekjaar, dat eind maart werd afgesloten, bevestigen de zwakke vooruitzichten voor de luxemarkt: de winst voor belastingen zakte van 634 miljoen pond (738 miljoen euro) naar 383 miljoen pond (446 miljoen euro), de omzet daalde met 4% naar 2,9 miljard pond (3,37 miljard euro).
Zowel in de VS als in China vielen de verkopen tegen. Het vierde kwartaal was erg zwak en ook het lopende jaar wordt moeilijk, bevestigt de groep. CEO Jonathan Akeroyd hoopt het tij te keren met een strategie die Burberry hoger in de markt positioneert en het Britse karakter van het merk sterker uitspeelt.
Ook luxegroep Kering, moederbedrijf van Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga en Alexander McQueen, waarschuwde enkele weken geleden al voor een forse daling van de winst na tegenvallende verkopen in China.